وی با بیان این که با همین زیرساخت های موجود در صورت اصلاح مدیریت می توان ۳۰ درصد بار را با ریل جابه جا کرد، افزود: بر اساس قانون قرار بود ۲۰ درصد منابع حاصل از فروش گازوئیل به وزارت را ه و شهرسازی داده شود تا به بهبود توسعه ریل و راه ها تخصیص داده شود، اما با گذشت ۳ سال از تصویب این قانون وزارت نفت چیزی به وزارت راه نداده است.
رضایی گفت : در حال پیگیری این تخلف زنگنه هستیم و زنگنه را به هیئت بررسی مجلس و قوه قضاییه معرفی کرده ایم.
وی با بیان اینکه قرار بود سالی ۱۰۰۰ هزار کیلومتر به شبکه ریلی اضافه شود گفت: در سال ۹۴ حدودا ۱۳ میلیون کالا به صورت ترانزیت توسط شبکه ریلی انتقال داده شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بخش ریلی ندارد و مجلس برای برطرف کردن این مشکل مشوق هایی تعیین نموده ایم، مانند اینکه سرمایه گذاری در صنعت ریلی مانند سرمایه گذاری در مناطق محروم حساب می شود، سرمایه گذاری در بخش ریلی از پرداخت ۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف می شود و یک درصد از درامد نفت به توسعه ریل اختصاص می یابد.
وی با بیان این که برای رفع مشکل ترافیک و آلایندگی هوا به دنبال تقویت حمل و نقل ریلی حومه ای تهران هستیم، گفت: ۱۲۵ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم و برای تعمیر و نگهداری آن باید سالانه ۸ هزار میلیارد تومان مصرف شود، در حالی که کل بودجه وزارت راه ۸۰۰۰ میلیارد تومان است و در سال گذشته سازمان راهداری توانست تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دهد.
رضایی افزود: ۴۳۹ هزار دستگاه خودرو در کشور حمل ونقل خودرویی را انجام می دهند که ۵۰ درصد از ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور فرسوده است و باید نوسازی شود، همچنین در کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم، این در حالی است که بودجه عمرانی امسال ۶۵ هزار میلیارد تومان است و در صورتی که فرض کنیم هیچ پروژه جدیدی مطرح نشود قیمت ها ثابت بماند و تمام بودجه عمرانی تخصیص یابد برای اتمام تمام پروژه ها ۸ سال زمان نیاز است.
وی با بیان اینکه تنها ۸ درصد بودجه عمرانی ۹۴ محقق شده است، گفت: امسال برای پروژه های عمرانی ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اسناد خزانه منتشر کرده ایم، این کار به معنای خرج کردن بودجه سال های بعد در امسال است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۸۰۰ هزار کیلومتر نوار دریایی داریم که متاسفانه برنامه ای برای توسعه دریامحور نداشته ایم و این باعث شده تا صنایع و شهرهای بزرگ در مناطق مرکزی کشور ایجاد شود.
وی افزود:مشکل کمبود آب باعث شده تا مجبور باشیم هزینه های زیادی را برای انتقال آب دریا صرف کنیم، در این زمینه پروژه های انتقال آب خلیج فارس به کرمان و فارس مد نظر است.
رضایی گفت: با وجود بیشترین ساحل در خلیج فارس تنها ۸ درصد سهم انتقال کانتینر در اختیار ایران است، در حالی که امارات ۴۵ تا ۵۰ درصد این سهم را در اختیار دارد.
وی با اشاره به این که به ۵۵۰ فروند هواپیمای نو نیاز داریم، سالانه به تولید ۱ میلیون مسکن در کشور نیاز است، در حالی که امسال در کشور ۲۰۰ هزار مسکن تولید شده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در زمینه مسکن برنامه مشخصی ندارد و فقط طرح هایی در این زمینه مطرح شده است.
وی افزود: باید سالانه ۱ میلیون واحد مسکن بسازیم که تا الان ۲۰۰ هزار واحد ساخته شده است، این در حالی است که ۳۰ درصد اقتصاد به مسکن بر میگردد.
وی گفت: بنده به مسکن مهر انتقاداتی دارم اما به هر حال به تولید مسکن ارزان کمک نمود و بهتر از کاری نکردن است.
رضایی گفت: برنامه ای که جهانگیری در مرداد ۹۵ به عنوان گزارش اقدامات اقتصاد مقاومتی به رهبری ارائه نمود را دیده ام و در آن چیزی به غیر از اقدامات روتین دستگاه ها نبود.
در پایان سخنان دکتر رضایی حضار سوالاتی مطرح نمودند و از این که ایشان برنامه ای برای رفع و بهبود این معضلات طرح نکردند ابراز ناراحتی کردند.
دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.